Nog meer bizons, nog een beer en ook oom agent....

Door: SandersintheStates

Blijf op de hoogte en volg Bernadette, John Sofia, Arthur en Johnny

20 Juli 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

En nog een dag Yellowstone...... Nog een beer, bizons en oom agent...

Weer begonnen met een ontbijt bij een bakery in het plaatsje west Yellowstone.
De dag begon weer erg goed. Een opstopping betekent dus vaak wildlife...ook nu.
Bij wildlife anders dan beer of bizon geldt de regel 23 meter afstand.
Er stonden 2 grote mannetjes elken in het water. Ze hadden enorme geweien! Wij hielden keurig afstand, gewoon met respect voor deze dieren en ze mogen ook niet te veel aan mensen wennen ( kan me niet voorstellen dat het in een park als dit niet gebeurt). Ook mogen ze door mensen niet lastig gevallen worden en opgejaagd. Waarom zijn er dan altijd mensen die perse dicht bij zo'n dier willen staan en dat er dan van ze een foto gemaakt moet worden. Sofia en ik ergeren ons dan echt groen en geel... Een foto kan ook van af een respectabele afstand en dan zoom je maar in. Zelfs kinderen worden naar voren gestuurd. Ik heb braaf mijn tong afgebeten.

Weer verschillende geisers en hotsprings bekeken. Er is er niet eentje hetzelfde. Erg bijzonder is The Dragon cave. Het is een grot waaruit stoom en water komt en een soort van brullend geluid. Heel bijzonder.

De afspraak was dat we ook nog een niet al te grote hike zouden doen. we wilden zoveel zien en doen, je bent en blijft gewoon beperkt in je tijd en in het hele park moet je afstanden overbruggen. De jongens wilden een wandeling met de meeste kans op wildlife... Voor mij is dat dan alleen een optie met berenspray. Dat bleek toch nog50 euro te kosten, maar voor mijn gemoedsrust wilden ze het toch perse kopen. Het werd dan ook voor elke wandeling geadviseerd.
We zijn gaan wandelen bij Yellowstone lake. Een prachtige wandeling, een erg mooi gebied. Het ging door grasland en bos en langs het enorm grote meer wat hier en daar wel wat weg had van een bounty strand. Langs die kust waren overal grote marmotten. Soof natuurlijk helemaal in haar element. Ik geloof dat ze er tientallen foto's van heeft, maar die beestjes zijn dan ook super grappig! Ze renden voor je heen en weer of gingen vlak voor je op een rots zitten en deden net of ze je negeerden. Ze bleven op een meter of wat naast je zitten en gingen gewoon door met eten. Toen we naar zo'n marmot keken, keek hij ons opeens aan en rende hard op me af. Ik keek hem alleen maar verbaasd aan, de jongens dachten dat ik zou schrikken, maar hij rende echt vlak langs me heen en buitelde zo een heuvel af.
We zijn geen beren tegen gekomen, maar de jongens liepen voorop en schrokken enorm toen ze met een dof geluid van hoeven iets bruins naast zich zagen wegschieten. Johnny reageerde met zijn camera in de aanslag, ik schrok me wild van hun reactie.
Sofia en ook de jongens hoopten met de spray in de aanslag beren tegen te komen. Natuurlijk heb ik het advies van het park opgevolgd en laten horen dat we er liepen en voor cougars toch maar een (redelijk vermolmde) stok in mijn hand genomen.

Na de wandeling reden we door een gedeelte van het zuiden van het park. Bizons... Hele kuddes..
Allereerst zagen we er eentje alleen op een helling tussen de bomen, hij liep er rond. We waren uitgestapt op de gewenste afstand voor een foto. Toen dat grote, gespierde en logge beest opeens een sprintje nam over een heuveltje zag je iedereen schrikken. Dat ging toch met een snelheid en souplesse die je niet bij deze dieren zou verwachten. Johnny ging ook meteen in de buurt van de auto staan en zei dat hij deze dieren nu echt niet meer zou onderschatten.
Een stukje verderop reden we dus de kudde tegemoet. Links en rechts van ons bizons. Rechts hele kuddes, maar links een paar grote mannetjes hier en daar die ons in de gaten hielden. Verschillende auto's waren gestopt en mensen uitgestapt, toch met die wetenschap dat je zo je auto in moest kunnen.
Een meisje zat gehurkt  bij de auto op grote afstand van de kudde foto's te nemen van de kudde. Ze zag niet dat aan de overkant van de weg een enorme bizon overstak haar kant op. Er werd gefloten en geroepen naar haar. Toen de bizon op een meter of vijf bij haar vandaan was zag ze hem en vloog ze geschrokken achter de auto. De bizon liep gemoedelijk langs. Het was bijzonder link, maar wel komisch om haar reactie.
Wat een logge, lelijke en grote beesten en wat kunnen ze indringend kijken.

We zouden op de terugweg bij het restaurant bij  Old faithfull eten. De grootste geiser van het park, die het hoogste spuit op redelijk voorspelbare tijden.
Weer een opstopping onderweg.... Een zwarte beer ( een bruine versie, dat blijkt te kunnen) was bezig met het zoeken naar eten in dode bomen langs de weg. Natuurlijk gestopt met camera in de aanslag. De beer zag de mensen en negeerde ze eigenlijk. Af en toe keek hij en ging vervolgens door met dode stammen open scheuren. Prachtig zo dichtbij, natuurlijk met een auto tussen ons in en 93 meter afstand.

Old faithfull zou om 21.40 spuiten.  De dame is faithfull alleen had ze zin om 5 minuten eerder te spuiten. Prachtig met een ondergaande zon.

Tijdens eten werden we bedient door een Amerikaans meisje met een Nederlandse moeder. Zij kreeg de Nederlandse gasten omdat ze Nederlands wil oefenen. Ze gaat studeren in Nederland. Ze deed het erg goed en leuk. Ik heb ons emailadres gegeven voor als ze info over Leiden wil. Dat vond ze zo fijn dat ze zei " oh wat lief...kusjes" en vervolgens kreeg ik drie zoenen. Hilariteit bij de jongens dus....

Het is er zo donker op dat park en groot dat je dus je auto zou kunnen kwijt raken......dat gebeurde dus.... Het was even zoeken en hopen dat beren dat ook niet zouden doen. Maar gelukkig gevonden na enig zoeken.
Op de  terug weg nog een vos gezien die voor de auto overstak. We hebben echt heel veel wildlife gezien.
Het is zo donker in Yellowstone dat je echt alleen met groot licht kan rijden om de dieren op tijd te zien en de vele bochten.
Dan moet je natuurlijk wel het grote licht uit doen als je het park uit rijdt.....en dan moet je met je grote licht aan ook geen politie wagen passeren....
En ja hoor op zijn Amerikaans een politie wagen met zwaailichten achter ons die ons tot stoppen maande.
Ik schijn wel drie keer gezegd te hebben "dat gaat ons een hoop geld kosten"
Genoeg films gezien om te weten dat je in de auto moet blijven zitten .... Je raampje moet open draaien en moet wachten tot de agent alle gegevens over je auto heeft opgevraagd. En dan komt die zaklamp je auto in ..... Een agent die om het hoekje kijkt. Heel vriendelijk vroeg de agent waarom het grote licht nog aan was.... Na uitleg en een standje mochten we doorrijden...zonder prent....pfff gelukkig niet een tafereel van uitstappen , handen op de motorkap en benen wijd.... had zomaar gekund :)

• 21 Juli 2012 - 05:45

Bernadette, John Sof:

Foto's van wildlife komen als we weer thuis zijn....

• 22 Juli 2012 - 13:12

Marcel:

Wat een verhaal! En heeeele mooie foto's weer!