Bryce canyon NP - Reisverslag uit Mexican Hat, Verenigde Staten van Bernadette, John Sofia, Arthur en Johnny Sanders - WaarBenJij.nu Bryce canyon NP - Reisverslag uit Mexican Hat, Verenigde Staten van Bernadette, John Sofia, Arthur en Johnny Sanders - WaarBenJij.nu

Bryce canyon NP

Door: SandersintheStates

Blijf op de hoogte en volg Bernadette, John Sofia, Arthur en Johnny

14 Juli 2012 | Verenigde Staten, Mexican Hat

Wij zitten bij deze B&B natuurlijk op een uitgelezen plek voor een zeer 'zen' ontbijt. Helaas voelt Johnny zich vanmorgen niet lekker en is minder 'zen'. We genieten van een prachtig uitzicht van de bergen om ons heen en hebben ons voorgenomen rustig aan te doen. Eigenlijk hoeven we daar weinig voor te doen, want dat rustig aan doen gaat nu opeens vanzelf, wat soms tot wat ongeduld kan leiden bij de mannen.

Mobiel en internet zijn al een paar dagen een ramp, internet zou er moeten zijn, maar traag als......en vervolgens valt soms alles uit. Kpn heeft me al lang in de steek gelaten en lijkt totaal geen provider in de omgeving voor mij te zien. Dat betekent voor mij afstand nemen van een zeer geliefde digitale wereld.....moeilijk hoor. Het internet zou op de veranda bij het 'kamphuis' beter werken, maar om nu in het aarde donker daar naar toe te lopen..... Slangen zijn geen onbekend fenomeen hier.....ik ben niet zo'n held.
De sterrenhemel hier heeft veel goed gemaakt en ook het  kaartspel 31, de jongens zijn in staat om overal een feestje te bouwen. Zeker als Johnny een aanvaring heeft met een grote mot ( die er trouwens prachtig uitzag) en op allerlei manieren ( zeker ook springend) probeert om hem op een andere plek te krijgen behalve bij zijn hoofd. :)
De muggen hebben hier ook een bepaald formaat en dat zag vooral Arthur aan de beten die ze achter lieten.

We zijn rond 10 uur onderweg gegaan naar Bryce, we tanken hier wat af! De prijzen zijn hier gelukkig bijna de helft lager.
Bryce is voor mij het mooiste natuurpark, het meest indrukwekkende. Ook de kinderen reageerden achteraf met deze reactie. Het is adembenemend om te zien wat de natuur met al zijn krachten kan maken in de loop van miljoenen jaren. Vorstverwering en regen dragen bij aan de erosie van deze geologische rotsformaties waardoor Hoodoos ontstaan. Vriezen en dooien zijn hierin de meest vormende kracht.

Het eerste uitzichtpunt 'Sunsetpoint' was het punt waar ook de Nevajo loop trail begint. Het leek ons maar beter om gelijk goed te starten. Goede wandelschoenen aan...Eerst het uitzicht punt bekeken, wat echt adembenemend is en vervolgens met voldoende water de afdaling begonnen in de Canyon. Het loopt als een trechter naar beneden door smalle corridors en je daalt 800 feet af, maar die moet je ook weer omhoog. Het zijn steile afdalingen, oftewel 'steep'.
Dit woord heeft voor mij deze vakantie echt inhoud gekregen! Wat een dalingen zijn dat dan!!
Bij onze afdaling kwam een man met zijn twee kleine kinderen omhoog. Erg rode hoofden , zichzelf voortslepend en zuchtend. Het meisje klaagde over hoofdpijn en liep met een leeg waterflesje. Het was ruim 30 graden. Ik vroeg aan de Amerikaan of ze nog water hadden, dat was op. Ik gaf het meisje een flesje van ons, want hoofdpijn is dan geen goed teken. Die man was er erg blij mee en vroeg waar we vandaan kwamen. Ik zei 'Holland' en kreeg als antwoord "that's cool!". Toen we een stuk verder liepen riep de man door de canyon " thanks again for the water! "

Eenmaal beneden loop je tussen de grote massieve rode en gele Hoodoos. Opvallend zijn ook de hoge naaldbomen die er gewoon fris en fruitig groen tussen aanwezig zijn. Je breekt er je nek over de vrolijk huppelende chipmunks. Wat een leuke klei e eekhoorntjes zijn dat. Je wordt er echt vrolijk van als je die beestjes ziet rond rennen.
Na een aardig recht stuk door de Canyon komt onvermijdelijk de klim van 800 meter omhoog...... Gelukkig zijn er zat redenen om even stil te staan bij punten zoals 'Thor's hammer' of bij 'Wallstreet'.
Eenmaal boven kan je genieten van het uitzicht over het Amphitheatre.

We hebben nog veel uitzichtpunten bekeken, helaas kregen we opeens te maken met samenpakkende wolken en donder. Overal op het park staan er waarschuwingen voor. Als er tussen donder en bliksem minder dan 30 tellen zitten moet je de auto in of een gebouw. De bliksem heeft ophef park al voor veel schade gezorgd, maar ook 3 mensenlevens en 6 zwaar gewonden. Natuurlijk leverde dit een discussie op met de mannen......pffff .... De vrouwen nemen zo'n waarschuwing direct aan en de mannen vinden dat je je niet zo moet aanstellen....
Het begon uiteindelijk enorm te regenen. Nou duurt het daar niet langer dan een uur of zo, maar we zagen de temperatuur in no-time dalen van ruim 30 graden naar 11 graden!! Sta je in je korte broek en topje.....koud hoor! Zonde van de mooie vergezichten. Gelukkig hadden we de trail al gedaan.

Nadat het droog was liep de temperatuur wel weer vlug op.
Een toegift was dat veel hertjes te voorschijn kwamen en voor mooie plaatjes zorgden. We hebben er de mule deer en de Pronghorn gezien. Natuurlijk komt deze informatie van onze kenner / bioloog onder ons. Sofia is op die momenten echt enorm in haar element! De laatste vergezichten waren gelukkig weer droog. Een van de mooie vergezichten is Rainbowpoint. We hebben er nog een stukje langs het rim gelopen.

Terug hebben we spullen gehaald voor een bbq. We hebben voor ons huisje op de veranda een gas bbq staan. Natuurlijk laat je die niet ongebruikt. Alweer een laatste avond op dit mooie plekje. Het os maar goed dat ik een verslag bijhoud. We zien zo veel, ik kan het op deze manier goed onthouden. Leuk ook zoals we allemaal elke dag weer andere hoogte punten onthouden, we nemen alle vijf onze eigen indrukken mee.

• 14 Juli 2012 - 14:29

Allard:

Goed gedaan hoor Bernadette. De kans op blikseminslag is van oudsher bijzonder hoog langs de randen van een plateau. Alle uitzichtpunten op Bryce voldoen aan deze voorwaarde. Daarnaast ligt Bryce op een kleine 3 km hoogte, hetgeen de kans op succesvolle ontladingen naar het aardoppervlak nog eens aanmerkelijk doet toenemen. Ik vind mezelf niet bang uitgevallen maar kan wel redelijk rekenen en ik zou daar beslist niet blijven staan. Overigens is er gemiddeld maar 6 a 7 keer per jaar een groot onweer op Bryce. Dat "treffen" jullie dus maar weer. Indient het onweert op Bryce ontstaat er in de Buckskin Gulch (ruim 35 mijl zuidwaarts) een flashflood die tot 10 meter hoog kan worden. Daar kan je dus beter ook maar niet zijn.

Hoogtepunten te over. Laat je elektronisch geheugen (camera!) maar flink werken.

• 14 Juli 2012 - 18:57

Bert:

Ik heb een reis naar dit deel van de Ver.Staten al een hele tijd in mijn verlanglijstje staan en die behoefte is alleen maar toegenomen als ik jullie verslagen lees en de foto's bekijk. Vooral de imposante natuur en de ruimte maken veel indruk.
    In Nederland was deze week in het nieuws dat het zuidwesten van de Ver. Staten vanwege de hitte en de droogte tot rampgebied is verklaard. Hebben jullie daar buiten de parken nog iets van gemerkt bijv. een gebrek aan water e.d. ?
    Dat jullie in die hitte 800 meter omhoog zijn gelopen in Bryce, is ongelofelijk. Zelfs onder normale omstandigheden is dat al een topprestatie.