Death Valley - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Bernadette, John Sofia, Arthur en Johnny Sanders - WaarBenJij.nu Death Valley - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Bernadette, John Sofia, Arthur en Johnny Sanders - WaarBenJij.nu

Death Valley

Door: SandersintheStates

Blijf op de hoogte en volg Bernadette, John Sofia, Arthur en Johnny

09 Juli 2012 | Verenigde Staten, Flagstaff

Death Valley
We hadden besloten om naar Las Vegas niet de short cut te nemen, maar de langere route dwars door Death Valley.

Mijn beeld van Death Valley was zand, zand en nog eens zand. En dan vooral een plek waar de mafia in Amerika zijn slachtoffers begraaft. Een plek waar liever niemand komt….
Zat ik even fout………
Death Valley is verre van vlak, het varieert van 86 meter onder zeeniveau tot 3.368 meter boven zeeniveau. Beide levels hebben wij gehad…en.. weer veelal zonder vangrails…
Het is de heetste en droogste plek van Noord Amerika, het was er toen wij er waren 117 fahrenheit oftewel 46,5 graden. Echt heet!

Vanuit Yosemity zijn we via de 395 door de Sierra Nevada naar Death Valley gereden.
Alleereerst langs het Dry Owens Lake, de naam zegt het al……….droog…maar een grote vlakte met veel zout.

Lange, lange, vaak lege wegen,met een gebied met enorme cactussen, meters hoog!
Natuurlijk willen wij deze graag vast leggen en daarvoor moet je toch wel door de droge flora lopen en over de rotsachtige grond. Dan moet je niet net ervoor een bord gelezen hebben waarop staat dat naast de dodelijke dreiging van de hitte, er zeker nog andere gevaren zijn in dit gebied en onder de stenen. Slangen, the black widow spider en schorpioenen. Geloof me dat je bij elke stap even goed uitkijkt . Johnny en Arthur zagen hier een uitdaging in en tilden stenen op…. Dan schrik je toch als er iets ligt. Een erg bijzondere soort van hagedis. Hij is vanuit alle hoeken gefotografeerd…geen idee wat voor een, maar hij heeft een zeer mooie ronde kop.

De flora wisselt in Death Valley enorm snel..van de cactussen en de dorre vlaktes, rijd je door canyons en allerlei grillige rotsformaties.
Zelfs de kleuren wisselen van wit, bruin, rood en een groene/ blauwe gloed. De blauw groene gloed is ontstaan door de oxidatie van verschillende metalen in de grond.

Bij de Sand Dunes kom je in een gebied met zandheuvels. Minder dan 1 procent van de woestijn is bedekt met zand…….daar ging mijn beeld…Er zijn maar een paar plaatsen waar het zand ‘gevangen’ lijkt in de bergen. Deze Sand Dunes zijn HEET. Daar moet je geen zand in je schoenen krijgen als je geen sokken aan hebt :( . Daarnaast schuilt hier hetzelfde gevaar als onder de stenen…alleen nu onder het zand…
We hebben natuurlijk de hete zandduinen beklommen en even de hitte getrotseerd. Je voelt er de zon in je huid branden.

Een prachtig uitzicht hadden we bij de Golden Canyon. Het laatste wat ik verwachtte in de ‘woestijn’waren Canyons……..schitterend!! Maar zeker ook niet de prachtige vergezichten over rotsformaties bij Zabriskie Point. Wit, pastel kleuren, bruin….. een golvend landschap van stenen duinen. Het is een van de heetste plekken op aarde. Wij zijn er omhoog geklommen (bikkels dat we zijn) en hebben genoten van het uitzicht.

Death Valley is zeker een must voor de Amerika bezoekers, al zou ik adviseren in een ander seizoen te gaan :) , maar wij hebben hem echt als een woestijn ervaren……..Heet!!!

En dan wat te doen als……..

In het park staat op een bord een waarschuwing voor de hitte. Je moest vooral goed voorbereid en beschermd zijn, maar ook spullen bij je hebben voor een eventuele survival. Toen we er reden en opeens een waarschuwingsgeluid vanuit het dashbord afging, reageerden we alle 5…… Wat was dat? Het was een waarschuwing voor de banden, we zouden een lekke band hebben……..Ja zeiden de jongens we voelen het links achter. Het zweet brak me uit. Wat hadden we om te overleven in de woestijn? Paar flessen water… We hadden geen bereik op de telefoon… Hadden we eigenlijk wel een reserve band….?? De mannen stapten uit in de hitte om te kijken. Konden niets vinden? Zou de band dan al zachter zijn… We besloten door te rijden. Vreemd het geluid verdween, oververhitte reactie van de auto?……… je zou er maar hebben gestaan….

• 09 Juli 2012 - 06:01

Bernadette, John Sofia, Arthur En Johnny Sanders:

Ook nu weer foto's van mijn mobiel, de andere volgen nog....

• 09 Juli 2012 - 09:58

Marcel:

Ook hier weer hele mooie beelden, al zijn ze van je mobiel. Wat een gave omgeving zeg!!!

• 09 Juli 2012 - 18:28

Allard:

Dank je Bernadette voor die mooie verslagen. Ik heb er bewondering voor hoe je met die hitte en die lange dagen nog in staat bent op bewogen wijze je impressies te verbaliseren. Nadat je met je hele familie door die immense woestijn hebt moeten zeulen. Gelukkig zijn ze het "zijn we er al" stadium inmiddels ruimschoots ontgroeit.

Owens Lake staat nu ongeveer een eeuw droog. Daarvoor was Owens Valley een groene vallei met een paradijselijk klimaat en een hoge agrarische productie. Sedert die tijd heeft The Los Angeles Department of Water and Power zich met list en bedrog bijna alle waterrechten toegeëigend. De verdeling van water is altijd een strijdpunt geweest in het zuidwesten. Een partij had sowieso niets in de pap te brokken, dat waren de native Americans.

Mooi foto impressie. Ik zie Joshua Trees, Rainbow Canyon, Father Crowley Point en Panamint Valley. Zijn jullie echt dat bijna kokende rulle zand ingelopen? Ik doe het je niet na.

• 12 Juli 2012 - 15:01

SuSanna:

Hoi hoi,
    Over ongeveer 3 weken gaan wij daar de hitte ook trotseren. Het ljkt me naast heet ook erg mooi.
    Geniet maar lekker door!!